ریچ اسنیپت (rich snippet) چیست؟
به اطلاعاتی که گوگل در مورد وبسایت ها در صفحه جستجو نشان می دهد، یک اسنیپت می گویند. این نتایج هم می توانند یک اسنیپت معمولی مانند عنوان، آدرس و متا باشند و هم می توانند یک اسنیپت غنی باشند. در این مقاله به بررسی انواع ریچ اسنیپت ها و نحوه استفاده از rich snippet در سایت های وردپرسی میپردازیم.
ریچ اسنیپت عبارتی است که از آن برای توصیف داده ها و اطلاعات نشانه گذاری شده وبسایت ها استفاده می شود و وبمسترها می توانند این داده ها را به کد HTML وبسایت خود اضافه کنند.
ریچ اسنیپت ها به کاربران در درک بهتر موضوع و محتوای یک وبسایت کمک می کنند این امر بدان معنی است که کاربران می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از موتورهای جستجو راحتتر و بهتر دریافت کنند.
زمانی که کاربران موضوعی را در موتور جستجو گوگل سرچ می کنند، اگر سایت شما در نتایج نمایش داده شود، کاربران می توانند عنوان، آدرس و متا دیسکریپشنی که شما برای آن صفحه در نظر گرفته اید را مشاهده کنند. زمانیکه که شما ریچ اسنیپت ها را به وبسایت خود اضافه می کنید، گوگل می تواند اطلاعات بیشتری را درباره ی کوئری سرچ شده در اختیار کاربران قرار دهد. در یک کلام می توان گفت گوگل با استفاده از ریچ اسنیپت ها سعی دارد اطلاعات دسته بندی شده و دقیقی را در اختیار کاربران قرار دهد.
معرفی انواع ریچ اسنیپت ها
اسنیپت Breadcrumbs
در ریچ اسنیپت Breadcrumbs، بجای آنکه آدرس صفحه مورد نظر به کاربر نشان داده شود، محل قرار گیری آن صفحه در دسته بندی وبسایت نشان داده می شود. بطور خلاصه می توان گفت این ریچ اسنیپت به کاربران نشان می دهد برای رسیدن به این صفحه چه مسیری را باید طی کنند.
اسنیپت Reviews
از اسنیپت Reviews می توان برای نقد و بررسی یک محصول یا فیلم استفاده کرد. در این نوع اسنیپت می توانید یک نقد و بررسی با درج نام تحلیل گر و یا مجموعه ای از آنها را در صفحه جستجو به نمایش بگذارید. این اسنیپت به کاربران این امکان را می دهد که به محصول مورد نظر امتیاز دهند.
ریچ اسنیپت Person
شاید دیده باشید، زمانیکه نام اشخاص معروف را در گوگل سرچ می کنیم، اطلاعات کاملی از ان ها به همراه تصویرشان نمایش داده می شود. اگر شما هم در وبسایتان برای کارمندانتان پروفایل ساخته اید، می توانید از این قابلیت استفاده کنید :)) ریچ اسنیپت اشخاص می تواند نام افراد، شغل، مهارت و شماره تماس آنها را در نتایج جستجو به نمایش بگذارد.
ریج اسنیپت Product
شاید بتوان گفت یکی از رایجترین موارد استفاده از ریچ اسنیپت ها برای فروش محصولات فروشگاه های اینترنتی است. ریج اسنیپت Product می توان اطلاعاتی در مورد نام، تصویر، برند، توضیحات و حتی قیمت در اختیار کاربران قرار دهد. فروشگاهای آنلاینی که یک محصول را از چند فروشنده نمایش می دهند، می توانند قیمت ها را مرتب سازی کنند.
ریچ اسنیپت Recipes
این نوع از ریچ اسنیپت معمولا برای دستورالعمل های آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از آن می توانید نوع غذا، مدت زمان پخت، مواد لازم، نقد و بررسی و مراحل آشپزی را به نمایش بگذارید.
ریچ اسنیپت Events
این نوع از ریچ اسنیپت برای رویدادهای بزرگ استفاده می شود و با استفاده از آن شما می توانید زمان شروع رخداد، مدت زمان آن، چگونگی تهیه بلیط و محل برگزاری را در صفحه جستجو به کاربر نمایش دهید.
توجه: اگر از این ریچ اسنیپت به شکل فریبنده استفاده کنید، گوگل شما را جریمه می کند و در بهترین حالت Rich Answers شما از نتایچ گوگل حذف خواهد شد و در بدترین حالت پنالتی گوگل می شوید.
اسنیپت Videos
این نوع از ریچ اسنیپت برای محتواهای ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرد و میتواند اطلاعات مربوط به شرکت سازنده، مدت زمان ویدئو و سازنده ویدئو را نمایش دهد.
اسنیپت music
از این نوع ریچ اسنیپت برای آلبومهای موسیقی موجود در سایت استفاده میشود و میتواند لینک هایی برای نمایش ترانهها و لینک های مستقیمی برای خرید آلبومهای موسیقی را در نتایج جستجو نمایش دهد.
استفاده از rich snippet در سایت های وردپرسی
افزونه های زیادی برای اضافه کردن ریچ اسنیپت به سایت های وردپرسی وجود دارند مانند افزونه All in One Schema.org. افزونه Schema App Structured Data هم جز بهترین افزونه ها برای انجام این کار است و از استاندارد structured data از نوع JSON-LD استفاده میکند. این افزونه برای کل سایت structured data ایجاد می کند و شما قادر خواهید بود داده ها را به صورت دستی ویرایش کنید. سایر پلاگینها:
- WPSSO schema json ld: برای تغییراتش باید نسخه ی پولی آن تهیه بشه که تو ایران نمی صرفه ولی در کل امکانات بسیاری داره
- wp seo structured data schema: این افزونه ها باید به صورت دستی اضافه بشه و انواع (Types) داره
- wp structuring markup: افزونه ای که با فعال شدنش همه کارها به صورت اتوماتیک انجام می شه و تنظیمات مختلفی داره.
- schema app: پلاگینی ساده که با فعال شدنش همه کارها به صورت اتوماتیک انجام می شه
- Schema: پلاگینی ساده که با فعال شدنش همه کارها به صورت اتوماتیک انجام می شه و خودش دو تا پلاگین داره که امکاناتشو بیشتر می کنه
چرا استفاده از rich snippet مهم است؟
چنانچه در بالا ذکر شد ریچ اسنیپت ها برجسته تر از اسنیپت ها معمولی در صفحات جستجو نمایان می شوند و کاربران با نگاه کردن به آنها می توانند اطلاعات مفید و بهتری را دریافت کنند.
تحقیقات نشان داده اند که اسنیپت های غنی کلیک بیشتری نسبت به اسنیپت های معمولی دریافت می کنند و کلیک بیشتر به معنای بهینه سازی بهتر وبسایت است.
در واقع می توان گفت تاثیر ریچ اسنیپت در دراز مدت مشخص می شود. با دریافت کلیک بیشتر، گوگل درمی یابد کاربران علاقه ی بیشتری به وبسایت شما دارند و این موضوع می تواند مستقیما بر جایگاه شما در صفحه رتبه بندی گوگل تاثیر بگذارد.